Tuesday, February 3, 2009

Pantang Minum Air

Masa kat JB, sedang aku ralit membuang taik ikang bilis dengan mak aku, tup2 ada SMS masuk..

"Weh, time kau pantang minum banyak air tak?"

Aku pun, dengan jari2 yg bergelumang taik tu reply balik..

"Byk la.. Nyusu bb haus oOOoo.."

Alkisahnya, a friend of mine ini dipantangkan dari meminum air yang banyak..

aku pun reply la balik..

"Jgn ikut pantang tu. Tp up 2u la. Ikut la priority mana kau nk. Tp cbrn paling besar nak bf anak time pantang ni la.. Macam2 pendapat. Petua and what nots.."

Aku tak dapat nak reply panjang2.. tu je yg mampu.. Plus kalau boleh tak nak dibaca macam ayat suruh.. breastfeed ini adalah pilihan individu.. terserah nak buat pilihan.. cuma aku mampu doakan kawan2 aku baik secara realiti ataupun maya membuat pilihan yg terbaik untuk anak2.. dan di sini aku nak ucapkan syukur sebab my mom mmg takde pantang2 minum air ni.. minum la selagi kau mampu nak minum..

Anyways, to mothers out there, ni ada excerpt dari sini..

Pregnancy or breast-feeding. Women who are expecting or breast-feeding need additional fluids to stay hydrated. Large amounts of fluid are used especially when nursing. The Institute of Medicine recommends that pregnant women drink 2.3 liters (about 10 cups) of fluids daily and women who breast-feed consume 3.1 liters (about 13 cups) of fluids a day.

Mommies yg tegar breastfeed kat luar sana, ada apa2 nak tambah? 
blog comments powered by Disqus